Deze verkeerde plasgewoonten kun je beter meteen afleren

Over plassen, je blaas en je bekkenbodem bestaan een hele hoop feiten en fabels. Sommige fabels worden van generatie op generatie doorgegeven, terwijl ze meer kwaad doen dan goed. Hoog tijd om te weten welke plasgewoonten je beter kunt afleren.

 

Verkeerde plasgewoonten

 

1. Sterke plasstraal

Sommige vrouwen denken dat een sterke plasstraal betekent dat je goed doorplast. Maar op je blaas drukken om zo’n sterke plasstraal te krijgen blijkt helemaal niet goed te zijn. Door gewoon rustig op de toiletbril te zitten en je bekkenbodemspieren los te laten, sturen je hersenen onbewust je blaas aan om zich te legen. Daar is helemaal geen kracht voor nodig.

2. ‘Voor de zekerheid’ even plassen

Is ‘voor de zekerheid’ naar het toilet gaan een van jouw plasgewoonten? Ga je voor vertrek altijd even, en bij aankomst thuis ook meteen weer? Dat is niet verstandig, want zo luister je niet naar je blaas. Het kan ervoor zorgen dat je normale blaaswerking en blaasgevoel verstoord worden. En wellicht pas jij plasgewoonte 1 ook wel toe om dat plasje er even snel uit te krijgen. Niet nodig, want een gezonde blaas kan makkelijk 500 ml ophouden. Als je blaas zich vult loopt de drang om een toilet op te zoeken op, maar het beste geef je niet bij de eerste drang al toe.

3. Een urinestop

 

Heeft iemand je weleens verteld dat je je bekkenbodemspieren kunt trainen met een urinestop? Ofwel: door kleine straaltjes te plassen en telkens even te stoppen tussendoor. Dit is een fabel; het is helemaal geen goede oefening voor je bekkenbodemspieren. Je plas laten lopen en daarna je spieren aanspannen om je urine op te houden laten zien dat je spieren goed werken, dat is zo. Maar als je dit meerdere keren na elkaar doet zorg je ervoor dat het evenwicht tussen je bekkenbodem en blaas verstoord raakt.

4. Hangend plassen

Grote kans dat het openbaar toilet niet zo schoon is als bij jou thuis, maar hangend plassen is toch echt een verkeerde plasgewoonte. Wellicht heeft iemand je ooit verteld dat je door op de bril te zitten in contact komt met vieze bacteriën en dat je hier een infectie door kunt krijgen. Maar de gewoonte om te hangen boven het toilet kan juist meer problemen opleveren. Door de ongemakkelijke houding bouw je spierspanning op en kunnen je bekkenbodemspieren minder goed ontspannen. Hierdoor plas je waarschijnlijk niet je hele blaas leeg, en het kleine beetje urine dat achterblijft is dan juist een broeihaard voor bacteriën. Rustig leegplassen is dus een veel betere plasgewoonte.

Bron: Margriet

Wilt u een AFSPRAAK maken of heeft u VRAGEN? 

Bel 0174501968 of  stuur een e-mail naar info@bekkenfysiotherapeute.nl

 

Naaldwijk

 Bij Hofland-Van Geest

Sportbegeleiding

Schaepmanstraat 38a

2672 AS Naaldwijk

0174501968

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

’s Gravenzande

Bij  van Herwerden 

Fysiotherapie

Naaldwijkseweg 83

2691 RC 's Gravenzande

0174501968 

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

Den Haag

Bij Devilee & Devilee

Fysiotherapie

Bronovolaan 3

2597 AX Den Haag

0703453302

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.