Is er een verband tussen hoofdpijn en een overactieve bekkenbodem?

Bij een overactieve bekkenbodem horen symptomen zoals ongewild urineverlies, blaasontstekingen en pijn bij het vrijen. Er is bij dit soort klachten vaak sprake van te veel spanning in het lichaam, wat zich ook op meer plekken kan uiten. Daarmee rijst de vraag: is er een verband tussen hoofdpijn en een overactieve bekkenbodem?

Wat is een overactieve bekkenbodem?

In dit geval staat er te veel spanning op de bekkenbodem en hierdoor kun je klachten krijgen zoals urineverlies, terugkerende blaasontstekingen, obstipatie, buikpijn en pijn bij het vrijen.

Is er een verband tussen hoofdpijn en een overactieve bekkenbodem?

Toch blijft het vaak niet bij alleen de bekkenbodem, maar ervaren sommige mensen ook te veel spanning in de rest van hun lichaam. Hierdoor hebben sommige vrouwen bijvoorbeeld ook last van schouder- en nekklachten, tandenknarsen en hoofdpijn. Vaak zijn de hoofdpijnklachten, opgetrokken schouders en pijn in de nek en het kaakgebied spanning gerelateerd. Hierdoor hebben vrouwen bijvoorbeeld zowel hoofdpijn als een overactieve bekkenbodem door de spanning in hun hele lichaam. Het is alleen veel te kort door de bocht om bij hoofdpijnklachten je bekkenbodem te laten controleren of andersom. Er zou overlap kunnen zijn, maar dit is niet bewezen. Ook zou een overlap niet per se betekenen dat als je de ene klacht aanpakt, je de ander daarmee ook direct oplost.

Daarnaast is spanning niet de enige oorzaak voor een overactieve bekkenbodem. Je kunt ook bekkenbodemklachten ervaren door verkeerd plasgedrag, zoals te snel of juist niet vaak genoeg naar de wc gaan, angst voor pijn bij het vrijen of een trauma.

Kun je iets doen om die spanning te voorkomen?

Er zijn natuurlijk heel veel lichamelijke klachten die veroorzaat worden door stress en spanning. De een krijgt bijvoorbeeld last van eczeem, een ander van migraine en weer een ander van haaruitval. En zo kan dit ook op je bekkenbodem slaan. Het gaat daarbij niet alleen om stressfactoren zoals werkdruk, maar bijvoorbeeld ook om hoge spierspanning.

Bij de cliënten die bij de bekkenfysiotherapeut komen, staan de bekkenbodemklachten altijd op de voorgrond. Maar als er wordt gezegd: ontspan je bekkenbodem eens, terwijl er in de rest van het lichaam ook veel spanning zit, dan gaat dat niet werken. Dan wordt er gestart met algemenere ontspannings- en ademhalingsoefeningen, zoals je handen op je buik leggen om te voelen hoe je met je ademhaling meebeweegt. Pas als je je hele lichaam kunt ontspannen, kun je de bekkenbodemspieren weer leren beheersen.”

Bron: Margriet