Wat doen als je last hebt van bekkeninstabiliteit?

BEKKENINSTABILITEIT

Bekkenpijn wordt veroorzaakt door instabiliteit van het bekken. Als je bekken instabieler wordt, kunnen pijnklachten ontstaan en toenemen. Daarnaast maakt bekkeninstabiliteit het ook moeilijker om makkelijk te bewegen.
Zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat de verbindingen tussen de bekkenbeenderen weker en elastischer worden. En omdat je buik groter en zwaarder wordt, neem je ook een andere houding aan. Beide zorgen ervoor dat je last kan krijgen van bekkeninstabiliteit.

SYMPTOMEN VAN BEKKENINSTABILITEIT

Bekkenklachten gaan meestal gepaard met pijnklachten. Heb je één van onderstaande klachten, dan kan je eventueel te maken hebben met bekkeninstabiliteit.
– Pijn middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen)
Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies of de schede.
– Pijn links en/of rechts in de lage rug
Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen.
– Pijn rond het staartbeen
De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, bovenlichaam draaien, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of andere bewegingen met schokken.

ANDERE PIJNEN

Als je last hebt van je rug of buik, betekent dit niet meteen dat je bekkeninstabiliteit hebt. Bij bekkeninstabiliteit heb je echt pijn op de volgende plaatsen: rond het schaambeen, staartbeen, of de linker- of rechterbil.
Pijn uitsluitend in de onderbuik of uitsluitend aan de zijkant van de heupen, heeft meestal een andere oorzaak.

DE JUISTE BALANS TUSSEN RUST EN BEWEGING

Het is belangrijk dat je voldoende rust neemt, maar blijven bewegen is ook belangrijk. Zoek dus een goede balans tussen rust en beweging. Beweging is namelijk nodig om je spieren sterk te houden. Rust zorgt ervoor dat je lichaam zich weer herstelt en dat de klachten niet verergeren.
Na de bevalling zijn je problemen met bekkeninstabiliteit niet plots voorbij. Het kan even duren voordat de verbindingen tussen de bekkenbeenderen weer voldoende stevig zijn. Bovendien krijg je na de bevalling met een andere fysieke belasting te maken: het dragen en optillen van je baby. Ook hier is een goede afwisseling van belang om pijnklachten te voorkomen.

Bron: https://mama.libelle.be/zwanger/last-van-bekkeninstabiliteit/