Zwangere vrouw werkt te lang door bij pijn

Vooral hoogopgeleide vrouwen zijn geneigd om serieuze pijnsignalen weg te wuiven onder het mom van ‘zwangerschapskwaaltjes’. Hiermee vergroten ze het risico op langdurige lichamelijke ongemakken. Dat stelt Wanda Leerssen, bekkenfysiotherapeut van Corpus Liberum en FysioVandaag. Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie, de brancheorganisatie voor fysiotherapie, denkt daar hetzelfde over.

Serieuze klachten verbloemd

Naast zware bekken- en rugklachten, lopen de vrouwen ook een verhoogd risico op incontinentie, aldus Leerssen. ‘Een grote groep wil koste wat kost door blijven werken tot aan het zwangerschapsverlof. Om minder pijn te hebben, dragen ook veel gezonde vrouwen tegenwoordig bijvoorbeeld een bekkenband. Serieuze klachten worden zodoende verbloemd. Vrouwen blijven alledaagse dingen doen, terwijl ze daar eigenlijk fysiek niet meer toe in staat zijn. Dat kan zowel op korte als lange termijn vervelende consequenties hebben.’

Vooral last van bekkenpijn

Bekkenpijn komt volgens Leerssen het vaakst voor. Rond de 14e week van de zwangerschap hebben 4 op de 10 vrouwen hier last van; vanaf 30 weken is dat opgelopen tot 67%. Een jaar na de zwangerschap loopt 35% van alle Nederlandse vrouwen nog steeds rond met de bekkenklachten. Deze percentages zouden volgens Leerssen fors kunnen dalen als vrouwen bij ongemakken op tijd aan de bel trekken.

‘Waggelen’

Volgens Leerssen vloeien veel klachten voort uit een verkeerde houding. ‘Veel zwangere vrouwen waggelen of hangen een beetje voorover. Dat alles zorgt voor een grote belasting op de lage rug en het bekken. Met de juiste houding en het gebruiken van de buik- en bekkenbodemspieren kun je veel ellende voorkomen.’

Bron: https://www.oudersvannu.nl/nieuws/zwangere-vrouw-werkt-lang-door-bij-pijn/

Bij Hofland-Van Geest Sportbegeleiding