Ga ook nú gewoon op de toiletbril zitten

Door het coronavirus zijn we druk in de weer met handen wassen, extra poetsen en ontsmetten. Ineens zien we óveral virussen en bacteriën – ook op het toilet – meer dan we dat eerder waarschijnlijk deden. En dat kan vervelende gevolgen hebben, als je niet op de toiletbril gaat zitten heb je namelijk een veel grotere kans op een blaasontsteking. 

Bekkenbodem ontspannen

Vrouwen hebben sowieso meer kans op een blaasontsteking. Dat kan veel oorzaken hebben, maar heeft vaak te maken met de manier waarop we plassen. Vooral boven de toiletbril hangen blijkt geen goed plan te zijn. “Op het moment dat je boven de wc hangt, span je je bekkenbodemspieren aan. Je kunt je dan gewoon niet ontspannen in je bekkenbodem, je knijpt alles samen – misschien zélfs je billen wel – om het vol te houden.” Plassen kan bijna voelen als een work-out als je probeert de bril niet aan te raken. En dat blijkt dat ook nog eens niet goed voor je te zijn.

Niet goed uitplassen

Dat zit zo: de spieren in je bekkenbodem moet je eigenlijk júist ontspannen tijdens het plassen, zodat alle urine eruit kan. Als jij niet ontspannen op een toilet zit, is de kans veel groter dat je niet goed uitplast. “Dat zorgt ervoor dat er urine achterblijft in je blaas, waar de bacteriën dan in gaan zitten en zich dan snel en gemakkelijk kunnen vermenigvuldigen.” En die vele bacteriën die daardoor in je blaas blijven zitten, kunnen juist weer zorgen voor een blaasontsteking. De kans dat díe bacteriën voor een blaasontsteking zorgen is veel groter dan de kans dat de viezigheid van een toiletbril er eentje veroorzaakt. Vind je het in deze coronatijd extra smerig? Neem dan voortaan ook wat ontsmettende doekjes mee om de bril nog eens een extra poetsbeurt te geven. Zo kun je met een gerust hart lekker ontspannen zitten om te plassen.

Blaasontsteking op vakantie

Er zijn natuurlijk heel wat redenen waardoor je een blaasontsteking kunt krijgen, maar twee springen eruit: “Er zijn twee momenten waarop vrouwen vaak een blaasontsteking krijgen: óf na het vrijen, óf op vakantie,”. Tijdens het vrijen komen bacteriën, die bijvoorbeeld op je huid zitten, makkelijker in je plasbuis. Altijd na het vrijen even plassen en zorgen voor schone handen kan hier deels bij helpen. “En op vakantie, wat doe je dan? Dan ga je boven de wc hangen, want die toiletten zijn vaak vies. Zeker bij benzinestations onderweg, of bijvoorbeeld in Frankrijk waar je erboven moet hangen. Juist daar krijg je blaasontstekingen van; niet van die vieze wc’s, maar van het feit dat je erboven hangt.” Daardoor plas je niet goed uit, en hebben de bacteriën die al in je urine zitten álle tijd om zich te vermenigvuldigen.

Een goede plashouding

Verrassend, dat een goede houding op het toilet zo belangrijk is? “Ga op het moment dat je moet plassen na: hoe zit je op de bril, zitten je voeten plat op de grond, is je buik ontspannen en adem je rustig door? Pas dan kun je goed plassen.” En dan gaat het ook nog op de manier waarop je plast. Veel dames hebben vroeger geleerd om ‘streepjes’ of ‘stippeltjes’ te plassen, hoort de bekkenfysiotherapeut vaak. “Dat betekent dus plassen, stoppen, plassen en weer stoppen. Dat werd aangeraden voor een sterke bekkenbodem.” Hoewel je spieren in je bekkenbodem er waarschijnlijk wel sterker van worden, plas je juist níet goed uit als je die methode volgt. “En zo vergroot je de kans op blaasontsteking weer.” 

Bron: Margriet.nl

Wilt u een AFSPRAAK maken of heeft u VRAGEN? 

Bel 0174501968 of  stuur een e-mail naar info@bekkenfysiotherapeute.nl

 

Naaldwijk

 Bij Hofland-Van Geest Sportbegeleiding

Schaepmanstraat 38a

2672 AS Naaldwijk

0174501968

’s Gravenzande

Bij  van Herwerden 

Fysiotherapie

Naaldwijkseweg 83

2691 RC 's Gravenzande

0174501968 

Den Haag

Bij Devilee & Devilee

Fysiotherapie

Bronovolaan 3

2597 AX Den Haag

0703453302