Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

Bekkenpijn

Als je voor het eerst zwanger bent, kun je vanaf halverwege je zwangerschap last krijgen van bekkenklachten. De klachten kunnen erger worden naarmate je zwangerschap vordert. Bij een volgende zwangerschap beginnen de klachten vaak al eerder, omdat de versoepeling van je bekken al eerder begint als gevolg van je eerste zwangerschap. De klachten ontstaan doordat je gewrichtsbanden zwaarder belast zijn en gaan irriteren of ontsteken en je spieren niet op de juiste wijze reageren om je rug en bekken stevigheid te bieden.

Dit zijn veelvoorkomende klachten van bekkenpijn

• Lage rugpijn, die soms uitstraalt naar één of beide benen
  • Pijn rond het schaambeen
  • Pijn bij lang zitten
  • Beurs of moe gevoel in de onderrug

Bekkeninstabiliteit

Bij bekkeninstabiliteit zijn de klachten nog een stuk heftiger dan bij bekkenpijn. De botten zitten heel erg los waardoor het lijkt alsof de verbinding tussen de schaambotten helemaal weg is. Je bent veel sneller moe dan normaal en kunt niet lang in dezelfde houding staan, zitten of liggen. Je kunt last hebben van startpijn, waarbij je pijn voelt als je opstaat vanuit een stoel of begint te lopen na een tijd stilstaan. Ook heb je vaak langer de tijd nodig om te herstellen van een wat drukkere dag. Een uurtje winkelen kan er al voor zorgen dat je de dag erna pijn hebt en goed moet uitrusten.

De pijnklachten bevinden zich op deze plaatsen:

• Op of rond het schaambeen
  • Op de heupen
  • In de onderrug
  • In de liezen of onderbuik
  • Aan de zijkant of achterkant van de bovenbenen
  • Rond het stuitje
  • Behandeling bekkenpijn / bekkeninstabiliteit

Er is in principe geen behandeling of medicatie tegen bekkenpijn of –instabiliteit.

Het allerbelangrijkste is dat je lijf weer in balans komt. Raadpleeg een ervaren oefentherapeut voor begeleiding en verantwoorde oefeningen die de spieren rond je bekken versterken. Kijk ook eens of er een geschikte zwangerschapscursusis die zich specifiek richt op bekkenklachten. Zo is Mensendieck of Cesar onder andere gericht op functieverbetering van je bekken. Hierdoor kun je je bekkenklachten een heel stuk verminderen. Ook kun je zelf al veel doen door er goed op te letten hoe je beweegt. Bekkenklachten kun je verminderen door je lichaam te leren het bekken weer op de juiste wijze te ondersteunen.

• Staan
      Zorg dat je gewicht verdeeld is over je beide benen en dat je voeten iets naar buiten gericht zijn.
    • Zitten
      Zorg dat je recht en symmetrisch zit, met je voeten recht onder de knie.
    • Liggen
      Zorg dat je op je zij ligt met je benen gebogen op elkaar met een (voedings)kussen tussen je benen.
    • Lopen
      Loop niet te ver en te lang, en loop met kleine stappen.
    • Traplopen
      Probeer traplopen zoveel mogelijk te voorkomen. En als het niet anders kan, maak dan in elk geval gebruik van de leuning.
    • Tillen en bukken
      Vermijd tillen en bukken. En als het niet anders kan, ga dan eerst door je knieën en til met een rechte rug vanuit je benen en armen.
    • In bed stappen
      Ga eerst op de rand van je bed zitten voordat je daadwerkelijk in bed stapt.
    • Uit bed stappen
      Rol eerst op je zij, breng je benen buiten het bed en gebruik je armen om je omhoog te duwen, totdat je weer recht op de rand van het bed zit.
    • Omdraaien
      Zorg met gladde lakens en een soepele pyjama voor zo min mogelijk weerstand bij bewegen in bed. Hierdoor hoef je minder kracht te zetten bij het omdraaien in bed.
    • Fietsen
      Fietsen is vaak minder belastend dan lopen. Zorg ervoor dat je zadel laag staat, hierdoor maak je de fietsbeweging meer met je benen en beweeg je bekken minder.
    • Autorijden
      Pas op met autorijden. Snelle bewegingen, zoals het plotseling remmen, kunnen pijnlijk en moeilijk zijn en daardoor gevaarlijk.
    • Seks
      Kies voor een houding waarbij zo min mogelijk gewicht op je bekken en benen komt te staan. De zijligging of op handen en knieën is de meest pijnloze houding.

Na de bevalling

Na de bevalling ben je meestal niet direct van je bekkenklachten af. Het volledige herstel van je bekken kan een half jaar tot een jaar duren. In zeldzame gevallen kom je er niet meer helemaal van af. Bekkeninstabiliteit kan ook pas ontstaan na je bevalling. De banden zijn dan al opgerekt tijdens je zwangerschap, maar hebben het extra zwaar te verduren gehad door je bevalling. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een stuitligging.

• Bron: https://wij.nl/zwanger-complicaties/artikel/bekkenpijn-en-bekkeninstabiliteit